چه عللی می تواند در بد خطّ بودن دانش آموزان ابتدایی بویژه در پایه اوّل ابتدایی موثر بوده باشد؟

در پاسخ به چنین سئوالی، چنانچه هستید و عملاً تجربه نشان داده است اگر نوآموزِ کلاس اوّل ابتدایی قبل از ورود به دبستان ، در پیش دبستانی،کودکستان و مهد کودک از وسایل نوشتاری مثل ماژیک،مداد شمعی، و آبرنگ و ... در نقّاشی و طرّاحی کردن و همچنین از خودکار ، روان نویس و مداد فشاری و...در نوشتن استفاده نماید منجر به بدخطّی ِ دانش آموز می شود چون  در استفاده از وسایل فوق الذکر عضلات دست دانش آموز تقویت نمی شود .

 و کانون دید چشم ها با حرکات دست همخوانی نخواهد داشت و در نتیجه بد خطّی در نوشته ها کاملاً قابل مشاهده خواهد بود برای تقویت عضلات دست و رفع زود خسته شدن اودر نوشتن، در طول سال تحصیلی کاملا قابل مشاهده خواهد بود،در این حالت بازی با  خمیر بازی، بهترین وسیله برای تقویت عضلات دست  دانش آموزان کلاس اوّل ابتدایی به عنوان راهکار معرفی می شودلذا برای درمان بدخطّی در دانش آموزان سا ل اوّلی ابتدایی  راهکار دوّم این که : والدین محترم و همکاران گرامی لطفاً عنایت داشته باشند که فرزنددلبندتان و دانش آموزان عزیز خود را به استفاده از مدادهای معمولیHP در نوشتن و همچنین استفاده از مداد رنگی های معمولی در امورات نقّاشی و  مخصوصا در انجام تکالیف کتاب ریاضی اوّل ابتدا یی تشویق و ترغیب نمایند .

اگر دانش آموزان با مداد معمولی  HPتمرین و تکرار نمایند حتماً عضلات دستشان تقویت می شود. حرکات چشم ها و دست با عبارت مورد نظر همخوانی پیدا خواهد کرد و موقع نوشتن زیر نویس ها ، تکالیف ریاضی ونقّاشی کردن و همچنین  در دیکته (املاء نویسی)زود خسته نخواهد بود .چون مدادهای معمولیHP مثل روان نویس ها ، خودکار و ماژیک حرکت شتابی ندارند و مداد در رو ی کاغذاصطحکاک ایجاد می کند لذا این کُند حرکت کردن در مقایسه با روان نویسی ، فرصت منعتنمی خواهد بود که دانش آموز ، آرام  وبا دقّت و خوش خطّ بنویسد و همچنین به مواردی چون توجه به روی خطّ زمینه ، بالا و پایین خطّ زمینه بیشتر دقّت می کند و در نتیجه صحیح نویسی، درست و خوش خطّی را به دنبال خواهد داشت و این روشی پیش نیاز دیکته(املاء نویسی)، تلفظ درست کلمات و خوب دیدن شکل کلمات و آسان و روان خوانی مطالب در آینده کمک شایانی در پی خواهد داشت .

لذا از همکاران گرامی ، بویژه از والدین محترم دانش آموزان اوّل ابتدایی درخواست می شود در نوشتن تکالیف و زیر نویس های کتاب "بنویسیم" اوّل ابتدایی به نقطه ی شروع و خاتمه ی فلش ها توجه مضاعف داشته باشند و دانش آموزان و فرزند دلبندشان را نیز راهنمایی فرمایند تا ضمن دقّت به نمونه ی نوشته شده در کتاب"بنویسیم" توجه کرده و سپس شروع و خاتمه ی فلش را به شما توضیح دهد و آن گاه به سطر اوّل کتاب که کم رنگ چاپ شده است توجه نموده و سطر اوّل را مثل نمونه ی پر رنگ  کرده و از سمت راست به چپ با دقّت و با حوصله مثل حرکت فلش ها پر رنگ کند و بعد از سطر دوّم شروع کرده و زیر هر کدام از نوشته های سطر بالایی به ترتیب از راست به چپ بنویسد. همیشه باید نوشتن از سمت راست به چپ ، زیر هم بوده و  نوشتن سطر به سطر  از بالا به پایین باشد که رعایت این موارد در آیند ه  اهمّیت بسزایی دارد.

نقش والدین محترم در کمک به  فرزندشان در انجام تکالیف صرفاً نقش راهنماست و فقط راهنمایی فرمایید که ، چگونه بنویسد ،آن وقّت کودک خودش کشف می کند ، می نویسد ، پاک می کند و سرانجام یاد می گیرد. لطفاً اعتماد به نفس را در کودکان خود تقویت نمایید . اگر برای فرزندتان راهنمای خوبی باشید به یقیین می دانم که فرزندتان هر نوشته را  درست ، صحیح و خوش خطّ خواهد نوشت.

سفارش مهّم این که : پیشرفت فرزندتان را با روزِ گذشته اش مقایسه کرده و تشویق فرمایید به هیچ وجه و تحت هر عنوان دیگر پیشرفت فرزندتان را با همسالان و همکلاسی هایش مقایسه نفرمایید.

  برداشت از سایت عمو جمشید!  

                                                     نویسنده این پست : آرین



تاريخ : چهارشنبه بیست و دوم آبان 1387 | 22:42 | نویسنده : آرین |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.