گزارش بازديد از مركز مشاوره دانشگاه شهيد بهشتي تهران

-----------------------------------------------------

ضمن تشكر فراوان از كليه مسئولين و واحد هايي كه در بازديد همكاران از دانشگاه شهيد بهشتي مساعدت نمودند، در پي هماهنگي هاي بعمل آمده بين مديريت آموزش و پرورش استثنايي استان سمنان ، دانشگاه شهيد بهشتي تهران ، مركز LD شاهرود و آموزش و پرورش شهرستان شاهرود، روز سه شنبه 5 آبانماه، همكاران مراكز LD استان سمنان در مركز مشاوره دانشگاه شهيد بهشتي حضور يافتند.در اين مركز 13 نفر از اساتيد و صاحب نظران مشغول فعاليت هستند

از جمله : خانم دکتر عصمت دانش  - خانم دکتر سیما فردوسی – آقای دکتر تقی پور – خانم دکتر با عزت و خانم داداش و ..  كه داراي تاليفات ارزنده در زمينه روان نشناسي و روان درماني مي باشند.

 واحد اختلالات يادگيري اين مركز مشاوره ، دو سال است كه با حضور خانم دكتر فرشته باعزت ،استاديار دانشگاه شهيد بهشتي فعاليت مي كند.ايشان علاوه بر اين، درمان اختلال يادگيري را در مراكزي مانند مركز مشاوره توحيد ( وابسته به آموزش و پرورش) انجام مي دهند و مقالات داخلي و بين المللي و تاليفات زيادي در اختلالات يادگيري داشته اند كه خلاصه اي از سوابق علمي و پژوهشي و اجراي وي  در پست قبل آورده شده بود.

جهت آشنايي و آمادگي همكاران مراكز استان با فعاليت مركز مشاوره دانشگاه شهيد بهشتي و نحوه فعاليت خانم دكتر باعزت، اطلاعات مربوط به مركز يك هفته قبل از بازديد، در اختيار همكاران مراكز LD استان قرار داده شده و همچنين در وبلاگ مركزLD شاهرود درج شده بود.

در ابتدا خانم دكتر باعزت ضمن معرفي مركز توضيحاتي در زمينه تازه هاي مشكلات وي‍ژه يادگيري و نحوه كارشان  ارائه دادند و سپس طبق نظر همكاران مواردي را در جهت تشخيص مشكلات يادگيري عنوان نمودند و كه از موارد مطرح شده نكات زير قابل ذكر مي باشد :

-       توضيح در مورد اصطلاح به كار برده شده در مورد اين دانش آموزان كه روي توانمندي آنها تاكيد داشته باشد.

-       عوامل تاثير گذار در شدت و بروز مشكلات ويژه يادگيري.

-       عوامل  موثر بر روي نوسانات آماري تعداد اين دانش آموزان در مدارس.

-       توضيح در مورد نقش فاكتور هاي اجتماعي و عاطفي در مراحل تشخيص.

-       تاكيد در مورد اهميت  روشن شدن مشكلات در مراحل رشد براي درج در مصاحبه باليني.

-       توضيح در مورد مراحل تشخيص و علت اجراي تست وكسلر و اهميت دقت در تفسير آن.

-       توضيح در مورد عامل دوزبانه بودن و تاثير آن در بروز مشكلات يادگيري.

-       اشاره به اين نكته كه  مشكلات خواندن بعد از نوجواني در اثر عدم درمان به مشكل نوشتن تغيير شكل مي يابد  كه اين عامل مربوط به كاركرد و مكانيسم مغز مي باشد.

-       پاسخ به سوالات همكاران در زمينه تشخيص.

-       پرسشنامه باليني و سياهه رفتاري كودكان ADHA براي تشخيص كه مورد استفاده مركز مشاوره دانشگاه است، در اختيار همكاران قرار گرفته و در مورد آن بحث شد.

 --------------------------------------------------------

در ادامه خانم دكتر عصمت دانش به عنوان مسئول مركز به اتفاق متخصصان مركز مشاوره دانشگاه، در جمع همكاران حضور يافتند. ايشان در مورد نحوه كار مركز و بهره گيري از متخصصان در مركز توضيح دادند و براي همكاري در زمينه تبادل اطلاعات و انجام تحقيقات مشترك با مراكز استان اعلام آمادگي كردند. وي همچنين با توجه به اينكه توسط مركز مشاوره دانشگاه كارگاه هاي تخصصي در زمينه هاي مختلف تشكيل مي شود،از همكاران براي شركت در اين كارگاهها دعوت كردند.

در پايان خانم دكتر با عزت و خانم دكتر دانش چند جلد از تاليفات ارزنده خود را ضمن پشت نويسي به مراكز LD استان اهدا نمودند.

ضمن قدرداني از متخصصان مركز مشاوره دانشگاه شهيد بهشتي، پيشنهادات زير براي استفاده بهتر همكاران از موقعيتهاي موجود مانند اين مورد ارائه مي گردد.

1-  در مراكزي مانند مركز مورد بازديد،كارگاههاي بسيار مفيدي مانند كارگاه تفسير تست وكسلر،اختلالات يادگيري،درمان كودكانADHD و... توسط اساتيد بزرگي برگزار مي گردد که بهرگيري از اين كارگاهها در قالب ضمن خدمت يا كارگاهي با حضور اين متخصصان مي تواند براي همكاران ما در مراكز استان، بسيار مفيد باشد.

2- روشهاي درمان اختلالات يادگيري فرايندي پويا دارد. ارتباط مراكزLD استان با دانشگاهها و با ساير مراكزLD كشور در كارايي همكاران و بكار گيري روشهاي نوين درماني، بسيار موثر خواهد بود كه اين مورد در آيين نامه مراكز LD نيز مورد توجه قرار گرفته است.

كشف زمينه هاي ارتباطي و برنامه ريزي براي استفاده از آن در برنامه كار مراكز و مديريت استثنايي كمك خوبي به اين روند است

 

موسوی     مدير مركز LD شاهرود

 



تاريخ : چهارشنبه سیزدهم آبان 1388 | 22:38 | نویسنده : آرین |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.